لندن، بریتانیا: شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) تحقیقات تأثیر اقتصادی 2024 (EIR) سال رشد قابل توجهی را برای بخش سفر و گردشگری مالزی پیشبینی میکند که انتظار میرود سهم اقتصادی، اشتغال و هزینههای بازدیدکنندگان داخلی آن همه رکوردها را بشکند. سال
بر اساس آخرین داده ها، سهم این بخش در اقتصاد ملی مالزی قرار است در سال 2024 به 198.7 میلیارد MYR برسد که از سطوح قبل از همه گیری سال 2019 به میزان 1.6 درصد فراتر می رود که معادل 10.5 درصد از اقتصاد ملی است.
همچنین انتظار میرود که اشتغال در سفر و گردشگری در سال جاری به میزان قابل توجهی افزایش یابد و پیشبینی میشود تعداد مشاغل به بیش از 2.4 میلیون نفر افزایش یابد که 5.2 درصد نسبت به سال گذشته و 5.3 درصد بالاتر از اوج سال 2019 رشد خواهد کرد.
پیشبینی میشود که هزینههای بازدیدکنندگان رشد قابلتوجهی را تجربه کند، به طوری که انتظار میرود هزینههای بازدیدکنندگان داخلی به 106.5 میلیارد MYR برسد، که بیش از یک پنجم (21.6٪) سطح 2019 است.
پیش بینی می شود هزینه بازدیدکنندگان بین المللی به 93.7 میلیارد MYR برسد که 27.8 درصد نسبت به سال 2023 افزایش یافته است، اگرچه هنوز 6.2 درصد کمتر از سطح سال 2019 است.
رشد مورد انتظار در بخش سفر و گردشگری مالزی با نقشه راه استراتژیک «بازدید از مالزی 2026» توسط دولت ها که اخیراً اعلام شده است تکمیل خواهد شد که هدف آن جذب مسافران بیشتری از سراسر جهان در سال های آینده است.
جولیا سیمپسون، رئیس و مدیر عامل WTTC، اظهار داشت: «رشد در بخش مسافرت و گردشگری مالزی، تعهد دولت برای تبدیل گردشگری به سنگ بنای توسعه اقتصادی را برجسته میکند.
این تمرکز نه تنها باعث پیشرفت اقتصادی می شود، بلکه جایگاه مالزی را به عنوان یک مقصد برتر سفر نیز افزایش می دهد.
نگاهی به سال 2023
در سال 2023، بخش مسافرت و جهانگردی مالزی با رشد قابل توجهی 97.8 درصدی مواجه شد و به 157 میلیارد MYR رسید که 8.6 درصد از کل تولید اقتصادی این کشور را تشکیل می دهد.
در حالی که یک بهبود قوی را نشان می دهد، سهم اقتصادی سفر و گردشگری 19.8 درصد کمتر از سطح سال 2019 باقی مانده است.
این بخش همچنین در ایجاد شغل در سال گذشته نقش داشته است و کل اشتغال به نزدیک به 2.3 میلیون نفر رسیده است که نشان دهنده افزایش 10.8 درصدی نسبت به سال گذشته و مطابق با سطح 2019 است.
هزینه های بین المللی و داخلی هر دو افزایش قابل توجهی را در سال 2023 تجربه کردند، به طوری که هزینه بازدیدکنندگان بین المللی به 73.3 میلیارد MYR و هزینه های داخلی به 87.6 میلیارد MYR رسید که نشان دهنده گام های قابل توجهی نسبت به سال 2019 است.
پیش بینی دهه آینده
با نگاهی به آینده، سازمان جهانی گردشگری پیشبینی میکند که تا سال 2034، بخش سفر و گردشگری مالزی سهم تولید ناخالص داخلی سالانه خود را افزایش میدهد تا به 336.6 میلیارد MYR برسد که 12.1 درصد از اقتصاد ملی را تشکیل میدهد.
انتظار میرود که اشتغال در این بخش از 3.5 میلیون شغل فراتر رود که نشاندهنده نقش محوری آن در نیروی کار ملی است و از هر شش شهروند یک نفر را استخدام میکند.
در سراسر آسیای جنوب شرقی
پیشبینی میشود امسال، بخش مسافرت و گردشگری آسیای جنوب شرقی با رشد 20.6 درصدی به 1.73 TN MYR برسد که 9.7 درصد از اقتصاد منطقه را نشان میدهد و از اوج سال 2019 گذشته است.
پیش بینی می شود مشاغل به بیش از 42 میلیون ملیون برسند که نشان دهنده رشد سالانه 5.6 درصدی و پیشی گرفتن از سطح سال 2019 است.
مخارج بینالمللی قرار است با رشد 33.2 درصدی به 707 میلیارد MYR برسد که از سطح سال 2019 عقبتر است، در حالی که هزینههای بازدیدکنندگان داخلی قرار است با رشد 15.8 درصدی به 841 میلیارد MYR برسد که 6.7 درصد بیشتر از سطح سال 2019 است.
WTTC پیشبینی میکند که سفر و گردشگری در سراسر منطقه طی دهه آینده به رشد خود ادامه خواهد داد و سهم تولید ناخالص داخلی آن به 2.95 تریلیون MYR خواهد رسید. پیش بینی می شود تعداد مشاغل از 56.5 میلیون نفر فراتر رود و بیش از 14 میلیون شغل جدید ایجاد کند.
منبع:wttc