تحقیقات انجام شده توسط دولت نشان میدهد که آزمایشهای DNA روی کودکان میتواند برای “پیش تشخیص” شرایط SEND و کمک به “بهینهسازی” حمایت از آن دسته از جوانانی که بیشترین خطر را دارند، استفاده شود.
این یافته ها در گزارشی منتشر شد که هفته گذشته به سفارش دولت محافظه کار منتشر شد و پیامدهای فناوری های ژنومیک آینده را بر بخش آموزش بررسی می کرد.
محققان Ipsos MORI پیشنهاد کردند غربالگری ژنتیکی – آزمایشهایی که برای شناسایی کسانی که احتمال ابتلا به اختلالات ژنتیکی دارند – میتواند در سیستمهای فعلی برای SEND و ارائه جایگزین عمل کند.
در این گزارش توضیح داده شده است: “این امکان وجود دارد که ژنومیک به عنوان نوعی پیش تشخیص یا ارزیابی خطر برای ایجاد SEND مورد استفاده قرار گیرد، که به طور بالقوه می تواند سیستم های تشخیص، پشتیبانی و مداخله اولیه را بهبود بخشد.”
“درک خطر بالقوه ایجاد برخی از شرایط SEND زودتر میتواند به معنای تدوین برنامه آموزشی، بهداشتی و مراقبتی [EHCP] زودتر برای جوانان باشد.”
پتانسیل مداخله اولیه
با این حال، آنتون انرایت، پروفسور دانشگاه کمبریج، از این گزارش “نگران” شد که “هر چیزی که با پیشینه ژنتیکی و هوش یا دستاوردها، از نظر اخلاقی و اخلاقی، کمی بیش از حد به حوزه اصلاح نژادی نزدیک می شود” مرتبط باشد.
او معتقد است که Ipsos با گفتن اینکه ژنومیک می تواند برای غربالگری شرایط SEND خاص استفاده شود، “جهش بزرگی” داشته است. یکی از دلایل این امر این است که دانشمندان “فاصله زیادی تا درک کامل” شرایط دارند.
محققان Ipsos همچنین گفتند که “ممکن است غربالگری ژنومی در آینده به حدی برسد که خطر ابتلای کودک به اوتیسم از بدو تولد افزایش یابد.” اکثر جوانان “تا بعد از 3 سالگی” برای این بیماری تشخیص داده نمی شوند.
چنین اطلاعاتی به “مداخله زودهنگام و حمایت اضافی… برای بهبود نتایج برای ورود کودک به سیستم آموزشی و حمایت ارائه شده به خانوادهاش” اجازه میدهد.
آنها هشدار دادند که این نوع غربالگری “تشخیص رسمی ارائه نمی کند”.
اما “اطلاعات بیشتری را به والدین ارائه می دهد… که می تواند برای انطباق با محیط یادگیری در خانه و ارائه مراقبت از کودک [و] شروع برنامه ریزی آموزشی برای شروع مدرسه استفاده شود”.
همچنین “اجازه می دهد تا کودکان در معرض خطر بالا برای ارزیابی/تشخیص مرتبط ساده شوند” و کارکنان را برای انجام کارهای SEND و رفتار در مدارس آزاد می کند.
این امر پس از آن صورت میگیرد که بررسی SEND، در میان چیزهای دیگر، «اتکای بیش از حد» به EHCPها برای «پشتیبانی زمانی که به سختی به دست میآیند [و] زمانهای انتظار طولانی برای تشخیص» را بهعنوان مسائل کلیدی برای والدین برجسته کرد.
مطالعه اخیر DfE همچنین نشان داد که روانشناسان آموزشی «زمان کمتری برای تمرکز» روی بهبود سیستمهای SEND و رفتار پشتیبانی مدارس دارند زیرا «ارزیابیهای فردی و کارهای تشخیصی بیشتر وقت خود را میگیرند».
نظارت بر توسعه
تحقیقات قبلی دولتی گفته است که بیش از هزار ژن وجود دارد که با نتایج آموزشی و شناختی مرتبط هستند.
اما ایپسوس تاکید کرد که ژنومیک موجود در بازار مصرف “در حال حاضر کاربرد کمی در تنظیمات آموزشی دارد”.
با این حال، “غربالگری و بازاریابی بیشتر محصولات ژنومی مرتبط با آموزش در آینده نسبتاً نزدیک پیش بینی می شود … پیشرفت های علمی و فناوری کافی برای انجام غربالگری هایی مانند این [برای شرایط خاص] به صورت انبوه وجود خواهد داشت.”
محققان همچنین هشدار دادند که هیچ مقرراتی در مورد این موضوع وجود ندارد و استفاده از آنها “می تواند منجر به انگ زدن به دانش آموزان شود”.
جولی مککالوچ، مدیر سیاستگذاری در انجمن رهبران مدارس و کالجها، افزود: ایده آزمایش علمی کودکان برای تعیین توانایی آنها در یادگیری و پتانسیل این موضوع که عمیقاً انگ و تفرقهانگیز باشد، پیامدهای وحشتناکی دارد.
Ipsos از DfE خواست تا بر پیشرفتهای تحقیقات علمی، “هزینه و اشکال” غربالگری و هرگونه نشانهای که این فناوری میتواند در آموزش استفاده شود نظارت کند.
همچنین به این دپارتمان توصیه شده است که از مطالعاتی حمایت کند که «روی پیوند بین ژنومیک و شرایط SEND» تمرکز کنند، اگر «احساس کند کاربرد آن [در آموزش] محتمل است و میخواهد سیستم را مدیریت کند».
مراقب تست هوش بزاق باشید
با این حال، ایپسوس بر این باور است که دستیابی قبلی و مشاهده معلم «به مراتب دقیقتر» از امتیازدهی چند ژنی – که احتمال ابتلای فرد به شرایط را تخمین میزند – در پیشبینی پیشرفت، توانایی شناختی و بهره هوشی کودک خواهد بود.
این موسسه اضافه کرد که برای اینکه این فناوریها «درجه قابل توجهی از دقت و کاربرد داشته باشند، به حجم نمونههای بزرگتری نیاز است تا یافتههای انجامشده تا کنون در میان جمعیت بزرگتر تکرار شود».
این امر پس از آن صورت می گیرد که یک تحقیق دولتی جداگانه که در سال 2022 منتشر شد، تأکید کرد که پیش بینی دقیق عملکرد آموزشی دانش آموز با استفاده از امتیاز دهی چند ژنی «بسیار دشوار» است.
با وجود آن، شرکتهای آزمایش «مستقیم به مصرفکننده» در حال گسترش در زمینههای آموزشی و بازاریابی آزمونها برای والدین بودند.
تحقیقات انجام شده توسط دولت نشان میدهد که آزمایشهای DNA روی کودکان میتواند برای “پیش تشخیص” شرایط SEND و کمک به “بهینهسازی” حمایت از آن دسته از جوانانی که بیشترین خطر را دارند، استفاده شود.
این یافته ها در گزارشی منتشر شد که هفته گذشته به سفارش دولت محافظه کار منتشر شد و پیامدهای فناوری های ژنومیک آینده را بر بخش آموزش بررسی می کرد.
محققان Ipsos MORI پیشنهاد کردند غربالگری ژنتیکی – آزمایشهایی که برای شناسایی کسانی که احتمال ابتلا به اختلالات ژنتیکی دارند – میتواند در سیستمهای فعلی برای SEND و ارائه جایگزین عمل کند.
در این گزارش توضیح داده شده است: “این امکان وجود دارد که ژنومیک به عنوان نوعی پیش تشخیص یا ارزیابی خطر برای ایجاد SEND مورد استفاده قرار گیرد، که به طور بالقوه می تواند سیستم های تشخیص، پشتیبانی و مداخله اولیه را بهبود بخشد.”
“درک خطر بالقوه ایجاد برخی از شرایط SEND زودتر میتواند به معنای تدوین برنامه آموزشی، بهداشتی و مراقبتی [EHCP] زودتر برای جوانان باشد.”
پتانسیل مداخله اولیه
با این حال، آنتون انرایت، پروفسور دانشگاه کمبریج، از این گزارش “نگران” شد که “هر چیزی که با پیشینه ژنتیکی و هوش یا دستاوردها، از نظر اخلاقی و اخلاقی، کمی بیش از حد به حوزه اصلاح نژادی نزدیک می شود” مرتبط باشد.
او معتقد است که Ipsos با گفتن اینکه ژنومیک می تواند برای غربالگری شرایط SEND خاص استفاده شود، “جهش بزرگی” داشته است. یکی از دلایل این امر این است که دانشمندان “فاصله زیادی تا درک کامل” شرایط دارند.
محققان Ipsos همچنین گفتند که “ممکن است غربالگری ژنومی در آینده به حدی برسد که خطر ابتلای کودک به اوتیسم از بدو تولد افزایش یابد.” اکثر جوانان “تا بعد از 3 سالگی” برای این بیماری تشخیص داده نمی شوند.
چنین اطلاعاتی به “مداخله زودهنگام و حمایت اضافی… برای بهبود نتایج برای ورود کودک به سیستم آموزشی و حمایت ارائه شده به خانوادهاش” اجازه میدهد.
آنها هشدار دادند که این نوع غربالگری “تشخیص رسمی ارائه نمی کند”.
اما “اطلاعات بیشتری را به والدین ارائه می دهد… که می تواند برای انطباق با محیط یادگیری در خانه و ارائه مراقبت از کودک [و] شروع برنامه ریزی آموزشی برای شروع مدرسه استفاده شود”.
همچنین “اجازه می دهد تا کودکان در معرض خطر بالا برای ارزیابی/تشخیص مرتبط ساده شوند” و کارکنان را برای انجام کارهای SEND و رفتار در مدارس آزاد می کند.
این امر پس از آن صورت میگیرد که بررسی SEND، در میان چیزهای دیگر، «اتکای بیش از حد» به EHCPها برای «پشتیبانی زمانی که به سختی به دست میآیند [و] زمانهای انتظار طولانی برای تشخیص» را بهعنوان مسائل کلیدی برای والدین برجسته کرد.
مطالعه اخیر DfE همچنین نشان داد که روانشناسان آموزشی «زمان کمتری برای تمرکز» روی بهبود سیستمهای SEND و رفتار پشتیبانی مدارس دارند زیرا «ارزیابیهای فردی و کارهای تشخیصی بیشتر وقت خود را میگیرند».
نظارت بر توسعه
تحقیقات قبلی دولتی گفته است که بیش از هزار ژن وجود دارد که با نتایج آموزشی و شناختی مرتبط هستند.
اما ایپسوس تاکید کرد که ژنومیک موجود در بازار مصرف “در حال حاضر کاربرد کمی در تنظیمات آموزشی دارد”.
با این حال، “غربالگری و بازاریابی بیشتر محصولات ژنومی مرتبط با آموزش در آینده نسبتاً نزدیک پیش بینی می شود … پیشرفت های علمی و فناوری کافی برای انجام غربالگری هایی مانند این [برای شرایط خاص] به صورت انبوه وجود خواهد داشت.”
محققان همچنین هشدار دادند که هیچ مقرراتی در مورد این موضوع وجود ندارد و استفاده از آنها “می تواند منجر به انگ زدن به دانش آموزان شود”.
جولی مککالوچ، مدیر سیاستگذاری در انجمن رهبران مدارس و کالجها، افزود: ایده آزمایش علمی کودکان برای تعیین توانایی آنها در یادگیری و پتانسیل این موضوع که عمیقاً انگ و تفرقهانگیز باشد، پیامدهای وحشتناکی دارد.
Ipsos از DfE خواست تا بر پیشرفتهای تحقیقات علمی، “هزینه و اشکال” غربالگری و هرگونه نشانهای که این فناوری میتواند در آموزش استفاده شود نظارت کند.
همچنین به این دپارتمان توصیه شده است که از مطالعاتی حمایت کند که «روی پیوند بین ژنومیک و شرایط SEND» تمرکز کنند، اگر «احساس کند کاربرد آن [در آموزش] محتمل است و میخواهد سیستم را مدیریت کند».
مراقب تست هوش بزاق باشید
با این حال، ایپسوس بر این باور است که دستیابی قبلی و مشاهده معلم «به مراتب دقیقتر» از امتیازدهی چند ژنی – که احتمال ابتلای فرد به شرایط را تخمین میزند – در پیشبینی پیشرفت، توانایی شناختی و بهره هوشی کودک خواهد بود.
این موسسه اضافه کرد که برای اینکه این فناوریها «درجه قابل توجهی از دقت و کاربرد داشته باشند، به حجم نمونههای بزرگتری نیاز است تا یافتههای انجامشده تا کنون در میان جمعیت بزرگتر تکرار شود».
این امر پس از آن صورت می گیرد که یک تحقیق دولتی جداگانه که در سال 2022 منتشر شد، تأکید کرد که پیش بینی دقیق عملکرد آموزشی دانش آموز با استفاده از امتیاز دهی چند ژنی «بسیار دشوار» است.
با وجود آن، شرکتهای آزمایش «مستقیم به مصرفکننده» در حال گسترش در زمینههای آموزشی و بازاریابی آزمونها برای والدین بودند.