فشار ناشی از کووید بر نتایج دانشآموزان «شروع به کاهش کرده است»، اما با توجه به اینکه مدارس با تأثیر بلندمدت این همهگیری مقابله میکنند، شکاف معایب همچنان «قابل توجه» است.
این یافته ها در گزارش بنیاد ملی تحقیقات آموزشی (NFER) برای بنیاد وقف آموزش، که اثرات شیوع ویروس را بررسی می کند، به دست آمد.
در واکنش به این مطالعه، دبیر کل انجمن رهبران مدارس و کالجها، پپه دیاسیو، خواستار «تمرکز مجدد بر دانشآموزان کمدسترس و پر کردن شکاف محرومیتها» شد.
بسیار مهم است که مدارس منابع مورد نیاز خود را برای حمایت از دانشآموزان محروم، که به طور نامتناسبی تحت تأثیر همهگیری قرار گرفتهاند، داشته باشند.»
محققان گروهی از کودکان را که اکنون در سال های 4 و 5 هستند، که در زمان قرنطینه در سال 2020 «در ابتدای مدرسه ابتدایی بودند» را در 59 مدرسه دنبال کردند.
این چیزی است که باید بدانید…
1. کاهش تأثیر کووید
در خواندن و ریاضیات، هر دو گروه شاهد شکافهای کووید – تفاوت بین نمرات قبل و بعد از همهگیری – از سال 2021 به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
در این گزارش آمده است که «تأثیر منفی تعطیلی مدارس که در سالهای فوری دیده میشود» پس از شیوع ویروس «شروع به کاهش کرده است».
برای ریاضیات سال چهارم و خواندن سال پنجم، «تفاوت معنیداری در عملکرد دانشآموزان در مقایسه با» سطوح قبل از کووید در سال 2017 وجود نداشت.
در همین حال، کودکان هفت سال پیش در خواندن سال چهارم و ریاضی سال پنجم حداقل دو ماه از انتظارات جلوتر بودند.
NFER معتقد است که این نشان میدهد که «راهبردهایی که مدارس برای حمایت از بهبودی به کار گرفتهاند، تأثیر اختلال در یادگیری دانشآموزان را کاهش میدهند».
2. شکاف معایب «قابل توجه» باقی مانده است
از سال 2021 فاصله بین نتایج برای کودکان فقیرتر و همکلاسیهای مرفهتر آنها کاهش یافته است. با این حال، محققان گفتند که “شکاف معایب قابل توجهی باقی مانده است.”
ما از زمانی که برای اولین بار در بهار 2021 آن را اندازهگیری کردیم، کاهشی در شکاف معایب در خواندن سال 4 و ریاضیات مشاهده کردیم، اما این کاهش را در گروه سال 5 مشاهده نکردیم.
به طور کلی، شکافهای آسیبپذیری گستردهتر از شکافهای گزارششده قبل از همهگیری است. این نشان می دهد که “رویکردهای هدفمند مستمر برای رسیدگی به این موضوع مورد نیاز است”.
3. نگرانی برای افراد کم دست
نسبت کودکان سال 5 که به دلیل کسب نمره کمتر از نمره استاندارد شده در آزمونهای خواندن NFER، «پایینترین افراد» در نظر گرفته میشوند، دو برابر تعداد مشاهده شده در سال 2017 است.
محققان همچنین شاهد افزایش درصد دانشآموزانی بودند که «نمیتوانند به برنامه درسی دسترسی پیدا کنند»، به این معنی که ارزیابیهای مربوط به سالهای 2023-24 را انجام ندادند.
«به طور کلی، 5.7 درصد از دانشآموزان سال پنجم و 3.6 درصد از دانشآموزان سال چهارم بهعنوان چنین مشخص شدهاند که بسیار بیشتر از درصد ملی (حدود 1 درصد) نشاندادهشده در گزارشهای موفقیت مرحله 2 کلیدی وزارت آموزش و پرورش است.»
این گزارش خاطرنشان کرد که ارزیابیهای NFER اختیاری هستند و از آنجایی که بسیاری از این دانشآموزان در سالهای 2022-23 نمرات پایینی کسب کردند، امکان پذیر است «مدارس آنها تصمیم گرفتند از … [آنها] درخواست نکنند که در سالهای 2023-2023 آزمونها را انجام دهند».
“این ممکن است دنباله ای از دستیابی به پایین را که امسال مشاهده نشده است پنهان کند، اما [این] به طور بالقوه هنوز یک مسئله است.”
4. تاثیر طولانی مدت کووید
از جمله رایجترین چالشهای گزارش شده توسط مدارس غیبت و «مشکلات در دریافت حمایت خارجی» برای کودکان بود.
هفتاد و پنج درصد نیز شاهد «افزایش حجم کار به دلیل رفتار یا نیازهای رفاهی دانشآموزان» بودند.
جلسات گروهی کوچک اغلب توسط مدارس برای کمک به کارهای عقب افتاده (82 درصد) استفاده می شد. در همین حال، نسبت استفاده از حمایت یک به یک بین سالهای 2023 تا 2024 تا 25 درصد کاهش یافت.
تقریباً همه مدارس شرکتکننده در این مطالعه «حمایت اضافی را برای دانشآموزان کمدرآمد در اولویت قرار میدادند و دو سوم (کمتر از سال گذشته) این کار را برای دانشآموزان محروم انجام میدادند».
5. “منابع مورد نیاز مدارس را در اختیار آنها قرار دهید”
فقط بیش از 40 درصد از مدارس به برنامه ملی تدریس خصوصی برای کمک به بازیابی یادگیری در هر دو گروه سال دسترسی داشتند (37 درصد برای ریاضیات و 31 درصد برای خواندن).
بخش کوچکتری تدریس خصوصی ارائه میکردند که از طریق NTP تأمین مالی نمیشد (12 درصد برای ریاضیات و 14 درصد برای خواندن). این برنامه که در طول همه گیری راه اندازی شد، در ماه اوت به پایان رسید.
NFER گفت که مطالعهاش «اهمیت سیاستگذاران را برجسته میکند که مطمئن شوند مدارس منابع مناسبی برای شناسایی نه تنها نیازهای بازیابی یادگیری، بلکه حمایت گستردهتری که دانشآموزان نیاز دارند را دارند».
منبع: schoolsweek