دپارتمان مخابرات روز سهشنبه اعلام کرد «سیستم پیشگیری از تماسهای جعلی ورودی بینالمللی» جدید عملیاتی شده است و تنها در 24 ساعت این سیستم حدود 1.35 کرور تماس را به عنوان تماس جعلی شناسایی و مسدود کرده است. مشترکان هندی مخابرات باید با اجرای این سیستم شاهد کاهش قابل توجهی در چنین تماس های جعلی باشند.
وزیر ارتباطات جیوتیرادیتیا سیندیا این سیستم را با حضور پماسانی چاندرا سکهار وزیر ارتباطات و توسعه روستایی راه اندازی کرد.
اخیراً، مجرمان سایبری با برقراری تماسهای جعلی بینالمللی که شمارههای موبایل هند (+91-xxxxxxxxx) را نشان میدهند، مرتکب جنایات سایبری شدهاند. ) یا معمولاً به عنوان شماره تلفن شناخته می شود.”
این تماس های جعلی برای کلاهبرداری های مالی، جعل هویت مقامات دولتی و ایجاد وحشت استفاده شده است. همچنین مواردی از جرایم سایبری تهدید به قطع شماره تلفن همراه توسط مقامات DoT/TRAI، دستگیری های دیجیتال جعلی، مواد مخدر/مواد مخدر در پیک، جعل هویت به عنوان مقامات پلیس، دستگیری در راکت جنسی از جمله موارد دیگر وجود داشته است.
«دپارتمان ارتباطات (DoT) و خدمات مخابراتی (TSPs) با یکدیگر همکاری کرده و سیستمی را برای شناسایی و مسدود کردن چنین تماسهای جعلی بینالمللی دریافتی از دستیابی به مشترکین مخابراتی هند ابداع کردهاند.
این سیستم عملیاتی شد و مشاهده شد که در عرض 24 ساعت پس از عملیات سیستم، حدود 1.35 کرور یا 90 درصد از کل تماسهای بینالمللی ورودی با شماره تلفن هندی به عنوان تماسهای جعلی شناسایی و توسط TSPها از رسیدن به هند مسدود شد. مشترکین مخابراتی، در این بیانیه آمده است.
در اینجا ذکر این نکته ضروری است که ابزارهای دیجیتال و هوش مصنوعی به طور آشکار توسط کلاهبرداران و کلاهبرداران آنلاین برای فریب دادن مردم ناآگاه مورد سوء استفاده قرار می گیرند. موارد بیشماری وجود دارد که کلاهبرداران قربانی را وادار میکنند تا روی لینکهای مخرب کلیک کنند، یا از دیپفیک و شبیهسازی صدا برای کلاهبرداری استفاده میکنند.
وب پیچیده فریبکاری مبتنی بر هوش مصنوعی، تشخیص کلاهبرداری های آنلاین را دشوارتر می کند، و کلاهبرداران شناخته شده اند که صدای یک فرد را حتی از کلیپ های صوتی کوتاهی که از ویدیوهایی که ممکن است به صورت آنلاین آپلود کرده است، شبیه سازی کرده و تقلید کنند.
سپس کلاهبرداران از صدای شبیهسازی شده با هوش مصنوعی استفاده میکنند تا خود را به عنوان شخص قرار دهند و از دوستان و خانواده پول طلب کنند.
در همان زمان، کلاهبرداران همچنین از شیوه عملیات «دستگیری دیجیتالی» استفاده میکنند، جایی که تماسهای صوتی یا تصویری برقرار میکنند، به دروغ خود را به عنوان افسران اجرای قانون نشان میدهند و از ارعاب آنلاین برای حبس قربانیان در خانههایشان برای اخاذی استفاده میکنند.
این کلاهبرداریهای پیچیده و پیچیده شامل مجرمان سایبری میشود که از اسناد جعلی استفاده میکنند، دادگاه مجازی یا ایستگاههای پلیس را به عنوان پسزمینه تکرار میکنند تا قربانیان را تحت «دستگیری دیجیتالی» قرار دهند.
اخیراً اس.پی اسوال، رئیس و مدیر عامل گروه واردمان، مبلغ یک میلیون روپیه مورد کلاهبرداری قرار گرفت. 7 کرور توسط یک باند که به عنوان مقامات سازمان های دولتی مختلف ظاهر شده اند.
روز دوشنبه، سونیل میتال، رئیس گروه Bharti، در سخنرانی در اجلاس جهانی NDTV به حکایتی شخصی اشاره کرد که چگونه یکی از مدیران ارشد شرکت مستقر در دبی تماسی جعلی دریافت کرد که به نظر میرسید شبیه صدا و لحن میتال بود و انتقال سرمایه زیادی را هدایت کرد.
مسئولی که هوشیار و «عقل» بود بلافاصله متوجه کلاهبرداری شد. میتال اعتراف کرد که وقتی صدای ضبط شده خود را شنید، “متحیر” شد زیرا “آنطور که من صحبت می کردم کاملاً بیان شد”.
میتال گفته بود: «و هر کسی که هوشیار نبود ممکن است کاری در مورد آن انجام داده باشد» و هشدار داده بود که در آینده استفاده نادرست از فناوری به کلاهبرداران این امکان را میدهد تا قدمی جلوتر بروند و از امضای دیجیتال استفاده کنند، حتی چهرههایی که در تماسهای زوم برای انجام چنین اعمالی قرار دارند. .
منبع: gadgets360